Vakantietijd: Kaapstad en Namibië - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Lynca Feenstra - WaarBenJij.nu Vakantietijd: Kaapstad en Namibië - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Lynca Feenstra - WaarBenJij.nu

Vakantietijd: Kaapstad en Namibië

Door: Lynca Feenstra

Blijf op de hoogte en volg Lynca

28 November 2014 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Voor het eerst in mijn eentje op vakantie en wel in het verre Zuid-Afrika… Vrijdag 28 november is het zover: Kaapstad en Namibië, here I come! Erg spannend, maar ik heb er ook super veel zin in! ’s Ochtends de laatste dingetjes inpakken en op naar het vliegveld. Onderweg in de file, maar ik ben nog ruim op tijd om in te checken en heb een mooi plekje aan het raam  Vliegend over Kaapstad kan ik Robben Island al zien liggen in de zee. Met de bus naar Longstreet, de uitgaansstraat van Kaapstad, waar mijn hostel zit: het voelt alsof ik gewoon in Nederland in de bus zit. Het is een erg leuk hostel, op de 1e verdieping van het gebouw met een mooi uitzicht over alle cafeetjes en restaurants. De dorm (4 personen) deel ik het hele weekend met één jongen die ik zo af en toe zie, omdat hij de meeste tijd weg is. Wel is het een hele chille gast, geïnteresseerd en praat erg veel, haha!

Kaapstad
’s Avonds ging ik kijken naar tripjes en uitstapjes die ik in Kaapstad kan doen vanuit het hostel. Meteen al twee andere Nederlandse meiden, Celina en Kyra (nee niet mijn zus haha), ontmoet en afgesproken om zaterdagavond mee te gaan stappen. Dat mensen ontmoeten zit wel goed! Om 11 uur ’s avonds nog lekker uiteten bij Mama Africa: lams curry met rijst en een wijntje erbij: op Kaapstad! Zaterdag overdag heb ik een lekkere rustige dag en ben ik de straat doorgelopen. Aan het eind van de dag de Lions Head beklimmen om bovenop de zonsondergang te kijken: super mooi. Het avondje stappen met Celina en Kyra was erg leuk en lekker om weer eens uit te gaan. De volgende dag vroeg op voor de Cape Peninsula tour van Houtbaai (havenplaatsje), naar Simons Town (pinguïns spotten) en Cape Point met Kaap de Goede Hoop. Een erg leuke dag, twee andere meiden uit het hostel zijn mee, de twee gidsen zijn super grappig en kunnen veel vertellen. Afgesproken om uiteten te gaan met die twee meiden en een Zweeds meisje, ook uit het hostel. Super leuk dat je via het hostel zoveel mensen uit verschillende landen ontmoet 

De ochtend erna met Celina en Kyra naar Robben Island en krijgen deels een rondleiding door een ex-gevangene, erg indrukwekkend! ’s Middags willen we naar de Tafelberg om evt. te abseilen, maar het is gesloten omdat er een dikke wolk op de berg hangt en er hele erge wind is. Besloten om maar naar een shoppingcenter te gaan om te shoppen, maar vooral om een nieuwe mobiel uit te zoeken. M’n mobiel had ik namelijk op Robben Island stuk had laten vallen (huilmomentje!).. Dinsdags mijn laatste dag in Kaapstad: vroeg opstaan voor de Tafelberg met Celina en Kyra, maar helaas hing daar nog steeds een dikke wolk over.. Dus geen Tafelberg voor mij: goede reden om ooit nog eens terug te gaan naar Kaapstad en Zuid-Afrika, haha! ’s Middags een wijntour met weer een leuke gids en erg (!!) lekker wijn. Die avond zelf uiteten (de andere meiden waren allemaal al weg) en m’n tas maar weer inpakken voor het volgende avontuur in Namibië…

Namibië
Op woensdag moet ik om 8 uur bij het opstappunt zijn voor de groepsreis, poeh wat vroeg! Alle papieren invullen, nog even wachten op een aantal mensen, introductiepraatje door onze twee begeleiders en daar gaan we! Onze eerste stop is bij Tabelview, om nog wat mooie foto’s te maken van de Tafelberg en dip ik nog even met mijn tenen in de Atlantische Oceaan. Vervolgens gaan we naar een Mall om nog even de laatste boodschappen in te slaan. De volgende stop is bij de Cederberg voor een lekkere lunch en een rondleiding door een lokaal persoon en heb ik een kleine schorpioen op m’n hand laten zitten. Beetje spannend wel! ’s Avonds op de camping eerst de tenten opzetten, dan lekker een drankje doen met iedereen en eten. Elke dag van de tour na het eten is er de Norman (onze guide) show, waarin hij vertelt wat de volgende dag het programma is. Bijna alsof je naar een comedyshow kijkt, heel grappig!

De volgende dag gaat de reis naar Orange River, de grens tussen Zuid-Afrika en Namibië. Een lange reis, maar die wordt beloond door een camping met een mooi uitzicht en een duik in de rivier  De ochtend erna kan je kiezen voor een kanotocht of lekker op de camping blijven. Ik ben met een ander meisje gaan chillen en dan hardlopen in de hitte om 10 uur ’s ochtends, klein beetje gek zijn we maar hoor. Bij terugkomst van de anderen zet de reis zich voort over de grens naar de Fish River Canyon, een bergachtig gebied. Na een kleine wandeling genieten we van de zonsondergang met z’n allen. De camping is erg zanderig, maar we zitten dan ook midden in woestijngebied. Op dag vier van de tour stoppen we onderweg in een klein schattig plaatsje en midden in de woestijn voor mooie foto’s. De volgende camping is weer lekker zanderig, maar een mooie omgeving, een zwembad en een bar maken veel goed. Nu zijn we bij Sesriem Canyon waar we een wandeling maken en voor de grap met een aantal in een boom klimmen voor een fotoshoot, haha! Daarna duik ik lekker het zwembad in om de hitte van me af te spoelen. Het eten is weer voortreffelijk en dan maar snel het bed in, omdat de wekker op 4.30 uur staat om een hoge zandduin (Dune 45) te beklimmen en de zonsopgang te bekijken. Een zware klim, maar een super mooi uitzicht en na afdaling staat er een lekker ontbijtje met gebakken ei en bacon op ons te wachten. Vervolgens rijden we door naar de Sossusvlei en Deadvlei, een erg mooi natuurgebied met veel van die zandduinen, allemaal een andere vorm. Het is ontzettend warm, ik denk wel 35 à 40 graden en sommigen van mijn groep zijn zo gek om een wandeling door het gebied te maken. Wel dapper hoor! De camping hierna is in the middle of nowhere, maar heeft gelukkig nog wel een douche en wc en bar. Na het opzetten van de tenten krijgen we een rondleiding in de omgeving door een gids die erg geanimeerd (met veel gebaren en geluiden en snelheid) praat. Hij vertelt ons over de bevolking (van vroeger), slangen en spinnen en nog veel meer. Uiteindelijk belanden we op een zeer kleine dune waar we de zonsondergang bekijken. ’s Avonds op de camping drink ik nog een drankje met een aantal en hebben we uitzicht op een waterhole. We zijn erg stil in de hoop om dieren te spotten en jawel: we zien een groep springbokken en later een groep zebra’s uit de waterhole drinken. Onderling vechten ze met elkaar of proberen elkaar weg te jagen, erg bijzonder om te zien.

De dag erna vertrekken we naar Swakopmund waar we voor twee nachten verblijven in lodge in tweepersoonskamers samen met je roomie van de tent. ’s Middags ben ik het stadje doorgelopen met mijn roomie (Izabela) en ’s avonds zijn we met de gehele groep uiteten geweest. Erg gezellig, heerlijk gegeten en met een deel van de groep nog in de bar van het restaurant gebleven voor een drankje en dansjes gewaagd. De volgende ochtend begon mijn skydive avontuur. Eerst afscheid genomen van één van de groep helaas… Ondertussen was ik ontzettend zenuwachtig, maar dit ging al snel over in enthousiasme toen ik bij de skydive plek aankwam. In het vliegtuig omhoog kreeg ik weer wat zenuwen, maar dan goede zenuwen, en het was echt super gaaf! Als je geen hoogtevrees hebt en van een avontuur houdt, dan kan ik het zeker aanraden  helaas brak vlak voor de sprong een vulling, omdat ik op een toffee aan het kauwen was. Ondanks dat ontzettend genoten van het skydiven en toen heb ik de middag bij de tandarts doorgebracht. Eerst naar de verkeerde plek gestuurd, toen 2,5 uur gewacht tot ik geholpen kon worden, maar na een verdovinkje en vullinkje kon ik weer gaan. ’s Avonds weer met een deel van de groep uiteten gegaan, dit was wat lastig met een deels verdoofde mond, maar het was gezellig.

De volgende dag zet de reis zich voort naar Spitzkoppe, waar we aan de mond van de berg kamperen. Het is erg primitief, er is nog net een wc-pot, maar het is een erg mooie omgeving. Eerst hebben we hotdogs voor lunch en dan krijgen we een korte rondleiding door een lokaal persoon in de omgeving. ’s Avonds genieten we van een drankje bij het kampvuur onder de sterrenhemel en kiezen een aantal ervoor om buiten of in de grot te slapen. Mij niet gezien… Op dag negen van de reis gaan we naar Outjo, een plaatsje vlakbij het Etosha National Park, en bij deze camping/lodge hebben ze gelukkig weer wifi: ff contacten met het thuisfront. De komende twee dagen gaan we op safari en zien we enorm veel dieren. Op eerdere safari’s heb ik al vier van de Big5 gezien, behalve de leeuw. Op de eerste dag zagen we meteen een groepje leeuwen, waarvan een vrouwtje een halve zebra aan het eten was. Super gaaf!!! Verder zien we: giraffen, zebra’s, wildebeesten, buffels, neushoorns, nijlpaarden, allerlei soorten bokken en vogels. Op zondag komen we, na een ochtendje safari, aan in Windhoek, de plek waar ik de groep helaas moet verlaten, omdat mijn vakantie over is. Wel hebben we een leuke afsluiting: gezellig met de hele groep inclusief onze guides uiteten en geniet ik van een mix van wild vlees (zebra, krokodil, gemsbok, springbok en kudu). Dan is de tijd om afscheid te nemen van iedereen: NIET leuk!!! Dikke knuffels en inwendig een paar tranen laten, omdat je met een aantal toch wel close bent geworden, ondanks dat je maar twaalf dagen met elkaar bent opgetrokken.

Nu zit ik bij het zwembad in het hostel in St. Lucia waar we lekker een midweekje weg zijn met de kinderen. Daarover, over het afronden van het project, de laatste paar weken op GGA en het afscheid nemen van de kinderen, meer in mijn volgende en waarschijnlijk laatste blog van mijn Zuid-Afrika avontuur. Veel leesplezier en tot in Nederland!

Liefs Lynca

  • 11 Januari 2015 - 10:37

    Ella Feenstra:

    lieve Lynca,

    Genieten van je mooie verhalen. Je hebt schrijftalent. En wat heb je veel gezien en genoten!
    En dan nu nog een paar nachtjes slapen en dan kom je weet thuis. Wat zal dat wennen zijn, in heel veel opzichten.
    Ik vind het fijn dat je weer in Dalfsen bent, je door het dorp te zien fietsen en lekker bij te praten.
    Maar je moet wel terug om de Tafelberg te zien!

    Geniet van je laatste dagen en het mooie weer!

    Heel veel liefs en een goede vlucht
    vrijdag/ zaterdag!

    Ella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lynca

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1277
Totaal aantal bezoekers 5051

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 20 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: