Eerste week vrijwilligerswerk en de 12 daagse trip - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Lynca Feenstra - WaarBenJij.nu Eerste week vrijwilligerswerk en de 12 daagse trip - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Lynca Feenstra - WaarBenJij.nu

Eerste week vrijwilligerswerk en de 12 daagse trip

Door: Lynca

Blijf op de hoogte en volg Lynca

05 November 2014 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Na de trip naar Johannesburg mochten we aan de slag voor het project en met het vrijwilligerswerk. De dag na terugkomst hoorden we dat we de dinsdag toch les mochten gaan geven op de school of in de vallei (voor mij EHBO-lessen geven aan wijkverpleegkundigen / social workers in de vallei samen met mijn medestudent Joanne). Snel gingen we de les voorbereiden, maar de volgende dag bleek het niet door te gaan, nadat we de hele ochtend ons hebben voorbereid en erop gewacht. Welcome to South Africa! Het vrijwilligerswerk houdt in dat we huiswerkbegeleiding geven aan de kinderen hier op het weeshuis. Samen met Joanne geef ik begeleiding aan een groep pubers. Deze week hadden ze geen huiswerk, omdat het de week erna vakantie was. In plaats daarvan hebben we spelletjes gedaan en films gekeken ’s avonds. Daarbij hebben we de kinderen geïntroduceerd met het kaartspelletje ‘Ezelen’ en met de stoelendans, erg leuk!
In het weekend was de sponsor van één van de kinderen er om zijn 50e verjaardag te vieren en was er groot feest. Veel voorbereidingen, maar uiteindelijk hebben de kinderen een leuke dag gehad. Er was een springkussen, we hebben een ‘money game’ en een ‘treasure hunt’ georganiseerd en er was lekker eten. Ook heb ik dat weekend nog een Zuludans geleerd, echt super!

In de dagen erna zijn we erg druk geweest met het pakken van onze spullen en het koken van avondeten voor op de trip. De woensdag zijn we uiteindelijk vertrokken op trip door Zuid-Afrika, Botswana en Zimbabwe. Eigenlijk zouden we de vrijdag ervoor al weggaan, maar kwam er van alles weer tussen. Ook zouden we die woensdag om 9 uur al vertrekken, maar dit werd half2 ’s middags. Je leert hier in Afrika wel geduldig te zijn, haha! Vervolgens hebben we de hele middag en avond doorgereden en kwamen we ’s avonds laat aan bij ons eerste hostel. Een gezellig hostel vlakbij het Krugerpark en de volgende dag zijn we dan ook naar het Krugerpark geweest. Ontzettend mooie natuur daar, heel veel dieren gezien en erg toffe foto’s kunnen maken. Daarbij 4 dieren van de Big5 gespot, alleen de leeuw helaas niet.. Ook ’s nachts in het volgende hostel heb ik nog een dier gespot, maar daar was ik wat minder van gecharmeerd. Op weg naar het toilet liep er namelijk een muis over m’n voet, brr!

De volgende twee dagen hebben we veel gereden, vanaf het Krugerpark naar Botswana met een tussenstop bij een Guesthouse. Tijdens een nachtelijke stop op een tankstation in Botswana waren allerlei dronken lui die ook begonnen te vechten en moesten we achter het busje aan rennen, omdat anders onze begeleider en het busje aangevallen zou worden. Dat was wel even spannend! Na een hele nacht rijden, kwamen we bij een camping aan waar we drie dagen zijn gebleven en in safaritenten sliepen gewoon met een bed. Er zat een leuke bar en chill zwembad bij en hadden een mooi uitzicht op een krokodillenrivier. Die avond met een aantal paardgereden, voor het eerst in mijn leven, ging mijn pony in galop: scary! Maar uiteindelijk een hele leuke ervaring en ook nog eens met de pony’s/paarden door het water gereden, wauw! De volgende dag met de meesten een dagje op de krokodillen- en nijlpaardenrivier doorgebracht in Mokora’s. Dit zijn een soort kano’s waar je met z’n tweeën in zit en die door iemand gepunterd wordt. De hele dag geen krokodillen of nijlpaarden gezien, maar wel kleine witte kikkertjes op riet, zebra’s op een vlakte en olifanten die het water overstaken. Vooral een gave ervaring dat er 100 à 200 meter vanaf je kano een olifant de rivier oversteekt (zie filmpje). In een ondiep gedeelte hebben we nog even gedobberd om af te koelen. Het was die dag heel warm en plakkerig, dus het was een welkome duik!

Die dag erna weer vertrokken en dit keer richting Zimbabwe voor de ‘Victoria Falls’. Onderweg zagen we ineens een olifant langs de kant van de weglopen en later nog weer een groepje olifanten. Bizar om 30 meter naast je auto een olifant te zien lopen. We zijn even gestopt om foto’s te maken, maar beide keren kregen ze ons in de gaten, dus zijn we maar snel verder gereden. Vlakbij de grens op een camping (vier sterren) gestopt en hebben we een nachtje gekampeerd. Er was Wi-Fi bij de receptie, dus lekker even met mijn ouders en zus geskyped! De volgende dag een chill dagje gehad: eerst genoten van het ontbijtbuffet in het restaurant en de hele dag bij het zwembad gezond en gebaad. Hier waren we allemaal wel aan toe na dat vele reizen! ’s Avonds de grens naar Zimbabwe overgaan (weer een stempel + visum in ons paspoort erbij, haha) en bij het hostel marshmallows geroosterd op het kampvuur.

De volgende dag naar een hostel vlakbij gegaan, omdat van horen zeggen het een leuker en drukker hostel was en wat meer op jongeren gericht. Van daaruit naar de Victoria Falls gelopen en een korte route gelopen. Echt ontzettend indrukwekkend om die grote watervallen te zien en te horen met wat voor kabaal het water naar beneden stort. Ook even over het randje van de afgrond gespiekt en de plek gezien waarvandaan we de volgende dag zouden gaan raften. Op de terugweg bij een leuk restaurantje heerlijk gegeten en bij het hostel nog een biertje gedronken. De vrijdag moesten we erg vroeg (lees 6.30 uur en dat voor een vakantie..) opstaan voor ons raft avontuur. Bij de plek des onheils moesten we eerst een flinke daling maken voor we bij de rivier waren, ons zwemvest al aan en de helm al op. Vervolgens begon het dan.. We konden met z’n negenen gelukkig in 1 boot en er ging een begeleider mee. In totaal hebben we 28 km geraft op de Zambezi, de wildste rivier van Afrika. Er waren er 19 rapids: uitdagende stukken in de rivier. Bij 2 rapids is de helft van ons eruit gevallen, ik ook beide keren. De eerste keer hing ik gelukkig nog aan de boot, maar voelde ik wel de hand van één van de andere meiden aan m’n enkel. De tweede keer vloog ik haast uit de boot en ging ik elke keer kopje onder, maar kon me op een gegeven moment aan een rots vastklampen samen met een ander meisje. Door rescuers, die in kayakken mee waren, ben ik uit het water gevist en naar de boot gebracht. Op het moment ben je doodsbang en erna is het lastig om het raften nog leuk te vinden, maar al bij al een hele toffe ervaring. Blij toen het was afgelopen, maar stond ons nog een hele klim naar boven te wachten.. Bovenaan was er een lekkere lunch beschikbaar met wat fris drinken! ’s Avonds nog een drankje gedaan bij het hostel, kwam er nog een groep dansers optreden en nieuwe mensen leren kennen. De volgende dag zijn we nog het stadje in geweest om evt. souvenirtjes aan te schaffen en ’s avonds zijn we weer op weg naar huis gegaan. Twee hele dagen reizen, om 5 uur ’s nachts over de grens van Zimbabwe naar Zuid-Afrika en om half9 ’s avonds waren we weer terug op GGA. En de volgende dag begon het gewone leventje weer, maar daarover de volgende keer meer…

Een hele gave reis, ontzettend veel gezien, leuk om nu al in drie Afrikaanse landen te zijn geweest en kom maar op met de volgende reis! Tot de volgende blog, liefs Lynca

P.S. Foto’s volgen later ;-)

• 05 November 2014 - 20:16

Ella Feenstra:

Lieve Lynca,
    Wat een mooi verslag van jullie trip door Afrika. Wat maak je wat mee.
    En wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Wordt er ook nog gewerkt? Vast wel. Wanneer kun je je EHBOlessen gaan geven?
    Hier is alles goed, met opa en oma ook. Vanmorgen bij oma geweest. Ze was moe maar dat was ook geen wonder, een broer van oma is 80 jaar geworden en heeft dat gisteren op Zandhove gevierd. Iedereen was er. Met z'n tienen dus, 3 broers van oma en een zusje en alle partners. Opa zou oma naar boven brengen om 16.30 uur, maar oma wilde niet mee, ze wilde blijven en heeft dat gedaan tot een uur of zes. Dus vandaag moe, maar dat hindert niet, ze heeft een mooie dag gehad.Ik vind het wel stil zonder jou!
    Fijn dat je een uitgebreid verslag hebt geschreven. Ik zal je gauw weer bellen. Wat is je nummer, het oude nummer of het prepaid nummer van de vorige keer?

Geniet met volle teugen, van het kruintje van je hoofd tot het puntje van je tenen!

Heel veel liefs en een dikke knuffel van Ella

• 06 November 2014 - 09:46

Oma:

Lieve Lynca
    Wat een belevenis dat jullie dit allemaal mogen doen.
    Ik zou ook wel een paar weken met jullie mee willen doen.
    Tussen al die jonge dames.
    Hier in dalfsen is alles bij het oude.
    Ook de groetjes van Inneke mijn hulp.
    Heel veel liefs en xxxxx van oma.

• 07 November 2014 - 07:45

Lynca:

Hoi lieve tante! Ik geniet zeker. De reis was t/m 19okt en vanaf 20okt zijn we lessen gaan geven, daar zal ik in mn volgende blog over schrijven. Fijn dat oma zo genoten heeft die dag en wat leuk dat oma's broer z'n verjaardag daar hield! Een dagje moe zijn is dan niet zo erg nee. Hopelijk met jou ook alles goed? Het 1e afrikaanse nummer waarmee ik je heb gesmst, is de goede! Leuk als je belt :-)

Lieve oma! Dank voor je bericht en haha ja lekker op stap met 11 jonge dames is wel leuk he?! De groetjes terug en fijn te horen dat het goed gaat in Dalfsen.

Liefsss