De reis en de eerste paar weken - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Lynca Feenstra - WaarBenJij.nu De reis en de eerste paar weken - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Lynca Feenstra - WaarBenJij.nu

De reis en de eerste paar weken

Door: Lynca Feenstra

Blijf op de hoogte en volg Lynca

03 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Op vrijdag 19 september was het dan eindelijk zover.. Na 2,5 week school om het land, de cultuur en de groep te leren kennen, begon mijn reis naar Zuid-Afrika. Na heel wat tranen afscheid genomen van mijn ouders en zus die mij naar Düsseldorf hebben gebracht. Goede vlucht gehad, lekker eten en drinken en leuke films gekeken. Bij aankomst in Dubai werden we opgewacht door een meisje van het hotel (5 sterren!) en we hadden een super chille kamer. De volgende dag de verdere reis en we waren bijna te laat bij het vliegtuig, maar dit is goed gekomen. In Durban stond een chauffeur van het weeshuis (God’s Golden Acre = GGA) op ons te wachten met een busje met aanhangwagen, het paste allemaal net…
Bij aankomst werden we verwelkomd met een dansoptreden door de Young Zulu Warriors en mocht ik meedoen, geweldig!

Op de zondag waren we bij de kerkdienst aanwezig, de dienst leidde zijn eigen weg: er werd gezongen en kinderen droegen wat voor. Verder kregen we een rondleiding over het terrein en konden we even settelen. Het huisje is prima: 3 slaapkamers, een keuken, een aparte woonkamer en aparte douches en wc’s. Maar alsnog is het te klein met elf meiden hihi!
De dagen erna gingen we mee naar fooddrops, waar we voedselpakketten naar mensen brachten die soms maar van €1 per maand rond moeten komen. Ook zijn de leefomstandigheden er bar slecht in vergelijking met Nederland en hoe ik hier leef, dus ik mag niet klagen hoe we hier leven met 11 meiden. Op de fooddrops hebben we ook wel gezien hoe ze met evenveel mensen op maar 10m2 leven. Daarnaast zijn we naar een basisschool geweest waar een aantal van ons gaan lesgeven en werden we toegezonden door een klas. Op de woensdag hadden we een rustdagje en hebben we lekker gezwommen met de kinderen, glijdend van de glijbaan.

De volgende dag zijn we op trip gegaan naar Johannesburg (Joburg). De eerste tussenstop was bij Drakensburg. Er was helaas geen tijd voor een wandeling op de berg, maar we hebben wel een gezellige avond gehad in de hottub met een biertje erbij, heerlijk! De dag erna naar de cheetah farm. Ik was helemaal gelukkig en in mijn element daar: lekker de cheetahs aaien en zelfs eentje hield van duimzuigen… Toch wel een klein beetje eng. Op zaterdag hebben we een tour door Soweto (een wijk van Joburg waar Nelson Mandela heeft gewoond) gehad: zoveel verschillen te zien in één wijk, zoals mensen die in villa’s wonen of met 10 tot 15 mensen op 10m2 in een golfplatenhuisje. Vreselijk om te zien hoe de mensen van heel weinig en in zo’n klein huisje moeten zien te overleven.
’s Middags zijn we met z’n elven uiteten geweest en ’s avonds met de hele groep naar een voetbalwedstrijd geweest. Super leuk om een keer zo’n wedstrijd mee te maken en dan meteen als je in Zuid-Afrika bent! De volgende dag naar het Apartheidsmuseum geweest, dit was indrukwekkend, en toen terug naar het weeshuis. Op de terugweg nog de aanhangwagen opgehaald, na de cheetah farm kregen we namelijk pech, maar werden we gelukkig snel geholpen. Een intensieve maar leuke trip gehad!

Deze week zijn we begonnen met het werken aan het plan van aanpak voor het project en het voorbereiden van de EHBO-lessen. Deze lessen ga ik samen met een medestudent geven aan Community Health Workers (Zuid-Afrikaanse verpleegkundigen/social workers) in de vallei hier dichtbij. Verder begon ons vrijwilligerswerk: huiswerkbegeleiding geven aan een groep kinderen. Samen met mijn medestudent begeleid ik een groep pubers, wat me nog wel een uitdaging lijkt. Volgende week hebben ze vakantie dus ze hadden niet echt huiswerk. Af en toe hebben we wat tafels met ze geoefend, maar verder lekker gedanst, film gekeken en de stoelendans met elkaar gedaan. Dat mag nog wel voor de eerste week haha!

Het weer is de afgelopen dagen een beetje jammer: veel regen overdag, ’s avonds af en toe onweer en koud!!! In NL kan je natuurlijk lekker de verwarming aandoen, maar die heb je hier niet helaas. Het belooft wel weer mooi weer te worden en we hebben hiervoor alleen maar lekker weer gehad met veel zon en warmte, dus ik zal ook hier niet over klagen.

Hopelijk hebben zo een eerste indruk en tot de volgende blog!

• 03 Oktober 2014 - 21:12

Esther & Mark:

Mooi verslag nichtje! Top foto's :)

• 05 Oktober 2014 - 18:31

Hannie Coppoolse:

Mooi om te lezen. Heel veel ervaringen in zo'n korte tijd....

Geniet ervan Lynca, groet, Hannie

• 07 Oktober 2014 - 15:12

Ans Van Der Vegt-Wolfkamp:

Lynca prachtig verslag,ik wacht op het volgende.

• 12 Oktober 2014 - 10:22

Nelly Kloppenburg:

Dag Lynca,

Fijn om even te lezen hoe het met je gaat! We wensen je allemaal veel goeds! Succes met al het mooie werk wat je daar mag doen! Hoop dat je snel wat mooier weer krijgt!

• 15 Oktober 2014 - 09:06

Lynca:

Sawubona iedereen en bedankt! Het is hier ook prachtig en doe zoveel nieuwe indrukken op. Ben nu op trip naar Krugerpark, Botswana en Zimbabwe t/m zondag, dus daarover mijn volgende blog ;)

• 17 Oktober 2014 - 15:34

Annie:

Lynca
    Wat fijn dat je zo naar de zin heb,hier geniet ik nog van.
    Ik wens je nog een hele fijne tijd toe.
    Groetjes en xxx Oma.

• 19 Oktober 2014 - 23:17

Ida:

Lieve Lynca,

Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat en dat je het zo naar je zin hebt.
    Mooie foto met de cheetah.
    Wij wensen je veel succes met les geven en nog een leuke tijd toe.

groeten en veel liefs Ab en Ida

• 27 Oktober 2014 - 21:15

Nelly Kloppenburg:

Dag Lynca. Hoe gaat het? Weer terug op de vaste stageplek? Veel groeten.

• 29 Oktober 2014 - 08:00

Lynca:

Hoi Nelly (en allen)!
    Hier gaat alles goed. De EHBO training in de vallei aan de lokale zorgverleners / social workers begint te lopen, dus dat is erg fijn! Verder het vrijwilligerswerk op het weeshuis ook. En aankomend weekend lekker een weekendje weg :-)
    Groetjes

• 03 November 2014 - 18:37

Dicky De Maar :

Hallo Lynca
    Wat leuk om je verslag te lezen en de foto,s te zien heel mooi hoor!Ik hoop
    dat je een hele fijne tijd daar hebt geniet ervan!!!
    Lieve groet Dicky