Project, vrijwilligerswerk en weekendjes weg - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Lynca Feenstra - WaarBenJij.nu Project, vrijwilligerswerk en weekendjes weg - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Lynca Feenstra - WaarBenJij.nu

Project, vrijwilligerswerk en weekendjes weg

Door: Lynca Feenstra

Blijf op de hoogte en volg Lynca

28 November 2014 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

First Medical Response training, vrijwilligerswerk en weekendjes weg

Sawubona! Kunjani? Oftewel: goedendag, hoe gaat het? Hier gaat het prima, het project en het vrijwilligerswerk loopt en het samenleven met zijn elven gaat lekker. Iedere dag koken we zelf (je kookt één keer per week) en eten we lekker afwisselend. Het huis is weleens te klein als we met z’n elven zijn en loop je elkaar lekker in de weg, maar over het algemeen gaat het samenleven prima. Sommigen zijn wel erg vroeg wakker, dan ben ik ook wakker, dus uitslapen zit er niet echt bij doordeweeks.

Mijn project doe ik samen met een medestudente verpleegkunde (Joanne) en houdt in dat we First Medical Response (E.H.B.O.) training geven aan tien community health workers in de vallei in de buurt van het weeshuis. Deze mensen vervullen de rol van verzorger, verloskundige en social worker. Alle workers hebben een gedeelte van de vallei als werkgebied en gaan iedere dag bij cliënten op huisbezoek. Elke dinsdag (2uur) en donderdag (1uur) geven we hen training tot halverwege december. Tijdens deze training geven we hen kennis in theorie en praktijk over verschillende onderwerpen. De onderwerpen zijn: ‘Wonden en brandwonden’, ‘Bewustzijn en reanimatie’ en ‘Bacteriën en virussen’. Na een aantal trainingen benoemden ze dat we hen al veel nieuwe kennis hebben bijgebracht en ze zijn erg dankbaar hiervoor. Zelf vind ik het ontzettend leuk om de training te geven en leer ik wat woorden in het Zulu van hen.

Het vrijwilligerswerk doordeweeks bestaat uit het geven van huiswerkbegeleiding aan de kinderen hier op het weeshuis. Samen met Joanne begeleid ik een groepje tieners elke maandag t/m donderdag van 4-9 uur met tussendoor eten. Een aantal hebben vrijwel nooit hulp nodig en studeren voor zichzelf. Het is soms erg lastig om hen te helpen vanwege het Engels en moet ik diep graven om mijn kennis van de middelbare school terug te halen. Tussendoor zoek ik vaak woorden op mijn mobiel op, zodat ik het beter kan uitleggen. Na een paar weken ging het echter wel beter met begeleiden, omdat je je Engels hier snel ontwikkelt doordat je met veel mensen Engels spreekt en sommige verslagen in het Engels moet maken. De afgelopen twee/drie weken hadden ze examens en vanaf nu vakantie t/m halverwege januari.

Om het weekend heb je ook dienst met de helft van de groep. Wij verdelen de dag van 7.30-18.00 uur in drie diensten en zijn ’s avonds met z’n allen aanwezig. In de ochtend zorg je ervoor dat de kinderen op tijd zijn voor het ontbijt, dat ze douchen en dat ze hun kamer opruimen. De verdere dag gaan we met ze naar de trampolines, zwemmen in het zwembad en op de glijbaan of touwtjespringen. Ook doen we weleens de stoelendans of organiseren we een ‘treasure hunt’ voor hen. Elke vrijdag- en zaterdagavond is het filmavond en kijken we vaak Disney films (jeugdsentiment haha!).

Het eerste weekendje vrij gingen we met z’n zessen naar Durban. Op vrijdagmiddag al lekker uit lunchen/eten met cocktails haha en ’s avonds naar een café waar we een aantal mensen hebben leren kennen. Om half2 ’s nachts nog naar een club (Tiger Tiger) gegaan en lekker wezen stappen  Op zaterdag zijn we naar een grote Mall gegaan en hebben we de hele dag geshopt. Terug in het hostel zelf gekookt en lekker gechilld in de woonkamer van het hostel. ’s Avonds waren we te moe om te gaan stappen en zijn we in slaap gevallen. De volgende dag zijn we naar een Indiaas marktje geweest en heb ik wat souvenirtjes gekocht. ’s Middags even over het strand gelopen en bij een leuk tentje een lekkere wafel en koffie gehad. ’s Avonds bij een ander restaurant gegeten, ook heerlijk en erna naar de cocktailbar voor cocktails en waterpijp. Op maandag weer terug naar het gewone leven op GGA, maar erg genoten van het weekendje weg!

Het tweede weekend weg gingen we met z’n vieren naar St. Lucia, een plaatsje 4 uur bij ons vandaan. De eerste 2 dagen was het erg slecht weer en konden we niet veel doen, behalve in het hostel chillen en lekker uiteten gaan. De vrijdagavond was erg gezellig, daar drankjes gedaan en allerlei mensen leren kennen. Er waren ook erg veel Nederlanders, dus kon lekker Nederlands praten haha! ’s Nachts nog met één van de meiden in het zwembad bij een hostel gesprongen, lekker fris… Zaterdagavond met een paar jongens van de vorige avond op nachtsafari gegaan, kwamen we drie nijlpaarden tegen langs de kant van de weg, scary! Op maandag was het gelukkig erg mooi weer en hebben we een auto gehuurd. Ik mocht als eerste rijden, wat ik wel spannend vond, maar het links rijden en het schakelen met je linkerhand wende best wel snel! We zijn richting het strand gereden, genaamd Cape Vidal, en hebben onze eigen safari gedaan. Een super mooi strand en een ontzettend mooie natuur om te zien: net alsof het uit de ‘Lion King’ komt! Op het strand nog soort van fotoshoot gedaan haha, maar er waaide iedere keer veel zand over ons heen, dus maar weer gaan toeren. Tijdens de safari nijlpaarden, neushoorns, buffels, zebra’s, steenbokken, springbokken en bambi’s gespot. Erg gaaf!! ’s Avonds zijn we weer uiteten geweest, zoals elke avond, en ik had toch wat overheerlijks op mijn bord liggen. Het voelde alsof we in de hemel waren, zo lekker haha! Het was kip gevuld met spinazie en feta, overbakken met bacon en een romige paprika saus. En als toetje had ik een chocolade walnotencake, ook echt een aanrader! Dus als je eens in Zuid-Afrika bent en naar St. Lucia gaat, moet je zeker bij ‘Braza’ gaan eten.

Nu ga ik me verder voorbereiden op mijn reis naar Kaapstad en Namibië. Heb er erg veel zin in, maar ben ook wel een beetje zenuwachtig, omdat ik alleen ga reizen. In mijn volgende blog zal ik over dit avontuur vertellen, dus tot dan!

Liefs Lynca

P.S. Foto's volgen weer later!

  • 29 December 2014 - 22:33

    Ab En Ida:

    Lieve Lynca,

    Bedankt voor de mooie kaart en je goede wensen.
    Ook wij wensen jou een prettige jaarwisseling en een heel gezond en gelukkig 2015 toe.
    En heel veel succes met het oliebollen bakken, tot gauw.

    Liefs Ab en Ida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lynca

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 5047

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 20 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: